Σε σύνδεση τώρα

Έχουμε 56 επισκέπτες συνδεδεμένους
Για την εκπαίδευση

Δρώμενα και ανησυχίες σ' έναν ταλαιπωρημένο χώρο



Για την εκπαίδευση
Κυριακή, 28 Οκτώβριος 2012 20:55

 

 

Κουλούρη Χριστίνα

Το βαρύ τίμημα του φασισμού

 

 

Ο εορτασμός ιστορικών επετείων συνδέεται ευθέως και με σαφήνεια με ένα καθήκον μνήμης, την ανάγκη υπενθύμισης στην κοινωνία, και κυρίως στις νεότερες γενιές, ενός κοινού παρελθόντος, με διδακτικούς στόχους. «Να μην ξεχάσουμε» είναι η προτροπή που διατυπώνεται σταθερά σε κάθε επέτειο, όπως τον περασμένο μήνα για τα ενενήντα χρόνια της Μικρασιατικής Καταστροφής, με την υπενθύμιση ότι η μνήμη αποτελεί συστατικό της ταυτότητας και επομένως της επιβίωσης μιας ομάδας ή ενός έθνους.

Πλήρες κείμενο
 
Για την εκπαίδευση
Κυριακή, 28 Οκτώβριος 2012 20:48

 

 

Ρούσσος Βρανάς

Ο Πλάτων και ο Θερβάντες

 

 

Ο Πλάτων...

... και ο Θερβάντες είχαν βγει στους δρόμους μαζί με τους φοιτητές, στις ταραχές που είχαν συγκλονίσει πέρυσι τέτοιες μέρες την Ιταλία: φοιτητές και καθηγητές είχαν συμφωνήσει τότε στους τίτλους 20 βιβλίων που άξιζε να πάρει κανείς μαζί του στη μάχη. Ανάμεσά τους, εκτός από τον «Μόμπι Ντικ» και τον «Δον Κιχώτη», ξεχώριζαν η «Οδύσσεια» και η πλατωνική «Πολιτεία». Με τους τίτλους αυτής της παγκόσμιας πνευματικής κληρονομιάς ζωγραφισμένους πάνω σε πλακάτ, οι φοιτητές προσπάθησαν να προστατευτούν, όταν οι δυνάμεις καταστολής βάδισαν εναντίον τους. Ετσι συμπληρωνόταν μια αλληγορική εικόνα για την κατάσταση της παιδείας στα χρόνια της λιτότητας.

Περισσότερα...
 
Για την εκπαίδευση
Τετάρτη, 26 Σεπτέμβριος 2012 19:38

 

 

Ρούσσος Βρανάς

Η γνώση είναι δύναμη

 

 

Η γνώση...

... είναι δύναμη. Με αυτό το σλόγκαν, οι ευρωπαϊκές ηγεσίες οδήγησαν τους λαούς τους στο κατώφλι του εικοστού πρώτου αιώνα. Και τώρα που έχουμε μπει σε αυτόν για τα καλά, ήρθε πια η ώρα να μοιράσουν αυτήν τη δύναμη το ίδιο όπως μοιράζουν και τον πλούτο: στους λίγους τη μερίδα του λέοντος και στους πολλούς τα ψίχουλα.

Πλήρες κείμενο
 
Για την εκπαίδευση

  

Χρίστος Στεργ. Μπελλές

Καλλιεργημένοι διδάσκοντες

 

 

Βιώνουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που η πολιτική του, αλά ελληνικά, δεν αποτελεί εθνική στρατηγική αλλά ταξική, κομματική, που διαφοροποιείται από κόμμα σε κόμμα, από κυβέρνηση σε κυβέρνηση, ακόμα -και όχι λίγες φορές- από υπουργό σε υπουργό! Αφορά την παθογένεια του πολιτικού συστήματος, όπου όλοι έχουμε ταυτίσει την πολιτική με το κράτος, την εκάστοτε κυβέρνηση, το κόμμα.

 

Αποκλεισμένοι αριστοτεχνικά από τη συμμετοχή μας στο πολιτικό σύστημα και δεμένοι πισθάγκωνα με ποικιλώνυμες αλυσίδες (νόμους, θεσμούς, συστημικά θέσφατα, φόβους, διλήμματα, τερτίπια κ.λπ.) παρακολουθούμε σχεδόν άπραγοι «έργα και ημέρες» του πολιτικού προσωπικού και, κατά νόμον και έθος, καλούμεθα ανά τέσσερα έτη, «εκλογικώ δικαίω», να γίνουμε συνένοχοι και συνυπεύθυνοι σε μια «παράσταση» που παίζεται για μας, χωρίς εμάς, με ό,τι τούτο σημαίνει.

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 26 Δεκέμβριος 2011 20:41
Πλήρες κείμενο
 
Για την εκπαίδευση

 

Φ.Ι. Κακριδής,

Αρχαία γλώσσα στο Γυμνάσιο [1] 

 

Ρίχνω τα λουλούδια στο καλάθι των αχρήστων
και προχωρώ στη διδασκαλία της γραμματικής [2]

 

Από τότε (από τη μεταρρύθμιση του 77) ως σήμερα οι Υπουργοί και των δύο μεγάλων κομμάτων με τους νεωτερισμούς τους άλλο δεν έκαναν από το να το καταστρέφουν. Η μεγαλύτερη ζημιά έγινε όταν στην κυβέρνηση Κ. Μητσοτάκη ο Γεώργιος Σουφλιάς, μηχανικός, ως Υπουργός Παιδείας ακολούθησε το δρόμο που είχε προετοιμάσει, ως υπουργός του ΠΑΣΟΚ., ο Αντώνης Τρίτσης, πολεοδόμος, και επανεισήγαγε τη γλωσσική διδασκαλία των Αρχαίων στο Γυμνάσιο. Θα τα προλάβατε μερικοί εκείνα τα πρώτα ντροπιαστικά βιβλία, όπου ο Αττικισμός διδασκόταν «διαχρονικά», μέσα από αρχαία, βυζαντινά και νεότερα (καθαρευουσιάνικα) κείμενα. Ζημιά έκανε και ο Γεράσιμος Αρσένης, οικονομολόγος, όταν μείωσε κατά 40% τις ώρες των φιλολογικών μαθημάτων· ζημιά και ο Πέτρος Ευθυμίου, φιλόλογος και μάλιστα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, όταν αντί να διορθώσει τα κακώς κείμενα, όπως είχε υποχρέωση, προτίμησε να προωθήσει το λεγόμενο διαθεματικό πρόγραμμα, μόνο και μόνο γιατί απαιτούσε καινούρια βιβλία και βοηθούσε στην απορρόφηση των ευρωπαϊκών πιστώσεων [3].

   

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 25 Μάιος 2011 17:35
Πλήρες Κείμενο
 
Για την εκπαίδευση

  

Βασίλης Συμεωνίδης, Σωτήρης Γκαρμπούνης

Tα αρχαία ελληνικά στο Γυμνάσιο και η «λεξιπενία» σαν ιδεολογική νάρκη

 

 

Ο Φ. Ι. Κακριδής, σε κείμενό του που δημοσιεύεται στο «Φιλόλογο»([i]), επανέρχεται στο πρόβλημα που δημιουργεί η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στο Γυμνάσιο. Αυτό που κάνει το συγκεκριμένο κείμενο πιο τολμηρό από άλλα αντίστοιχα είναι η προσπάθειά του να ερμηνεύσει την παθητική στάση των «δασκάλων». Γράφει: «τι μπορούμε να κάνουμε σε μια τέτοια περίπτωση οι δάσκαλοι; Η εύκολη και πιο συνηθισμένη λύση είναι τίποτα». Η ερμηνεία που δίνει είναι διπλή. Από τη μια η υπαλληλική νοοτροπία που βολεύεται με την εκτέλεση των εντολών και από την άλλη το συμφέρον, δηλαδή η ευκολία που έχει η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής, εφόσον δεν απαιτεί προετοιμασία, και η δυνατότητα να ενισχύσει το εισόδημα εξασφαλίζοντας ιδιαίτερα.  

Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 05 Μάρτιος 2011 17:49
Πλήρες κείμενο
 
Για την εκπαίδευση

 

Χρίστος Μπελλές

Ανήκεις στην ιστορία σημαίνει ξόφλησες...

 

 

«Το υπουργείο Παιδείας βγάζει την Ιστορία απ' τον κορμό της υποχρεωτικής διδασκαλίας στη Β' και Γ' Λυκείου και τη μετατρέπει σε μάθημα επιλογής (...).

Στην Α' Λυκείου, η Ιστορία παραμένει μάθημα υποχρεωτικό με 3 ώρες διδασκαλία την εβδομάδα». Υποχρεωτικά μαθήματα στη Β' και Γ' Λυκείου θα είναι: α) Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, β) Ξένη Γλώσσα (Αγγλικά), γ) Φυσική Αγωγή (γυμναστική, αθλήματα, χορός)(1). Αυτό προβλέπει η τελική, προς το παρόν, πρόταση του υπουργείου, στο πλαίσιο του «Νέου Λυκείου», και εδώ θα επικεντρωθώ.

Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 05 Μάρτιος 2011 17:47
Πλήρες κείμενο
 
Για την εκπαίδευση

 Γ. Τσιάκαλος

«Δημόσιο, δημοκρατικό και ανθρώπινο σχολείο»

 

Της Ντίνας Καράτζιου

 

Στην Κύπρο, το νέο δημόσιο, δημοκρατικό σχολείο είναι γεγονός. Εκεί η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δεν αποτελεί προϊόν πρόχειρων εξαγγελιών. Σε αντίθεση με την Ελλάδα, στηρίχτηκε στη γενναία χρηματοδότηση, αλλά κυρίως στην ουσιαστική συμμετοχή των μάχιμων εκπαιδευτικών, οι οποίοι υπήρξαν κοινωνοί της.

Αρχιτέκτονας του εκσυγχρονισμού της δομής και του περιεχομένου της εκπαίδευσης στην Κύπρο, από το νηπιαγωγείο ώς το εννιαίο λύκειο, είναι ο καθηγητής του ΑΠΘ Γιώργος Τσιάκαλος.

Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 17 Ιανουάριος 2011 00:35
Πλήρες κείμενο