Μουσική - Τα Μονοπάτια, οι Ιστορίες των Τραγουδιών | |||
Τρίτη, 29 Νοέμβριος 2016 21:59 | |||
ΑΓΑΠΗ ΠΟΥ ’ΓΙΝΕΣ ΔΙΚΟΠΟ ΜΑΧΑΙΡΙ ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ – ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ – ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ 1955
https://www.youtube.com/watch?v=VtWd6M2ADuY
Το 1955 έκανε την εμφάνισή της στον κινηματογράφο μια μοναδική και σχεδόν πρωτογενής περίπτωση γυναίκας, που αντλούσε την ύπαρξή της από τον μύθο της Κάρμεν. Επρόκειτο για τη Στέλλα του Μιχάλη Κακογιάννη και ήταν η Μελίνα Μερκούρη με το αγριεμένο και βαθύ βλέμμα, που δημιούργησε μια για πάντα έναν ανεπανάληπτο γυναικείο χαρακτήρα. Η πλοκή του έργου, το οποίο δίχασε εκείνον τον καιρό, ήταν πλοκή αρχαίας τραγωδίας. Ο ποδοσφαιριστής Μίλτος είναι ο Γιώργος Φούντας. Η Στέλλα είναι η Μελίνα Μερκούρη, που θα υποκύψει στην πολιορκία του πρώτου, αλλά θα βάλει τους δικούς της όρους μέχρι το τραγικό της τέλος («Στέλλα φύγε, κρατάω μαχαίρι!»).
Η ταινία βασίστηκε στο θεατρικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη «Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια». Αμέσως, με την προβολή της στη μεταπολεμική Αθήνα, δίχασε κοινό και κριτικούς. «Λευτεριά λοιπόν στις γυναίκες να πηγαίνουν με τον πρώτο που θα τους αρέσει, και πετύχαμε την ανεξαρτησία μας! Δυστυχώς, θα 'ναι πολλά τα θύματα της τολμηρότητας του Κακογιάννη» έγραφε ο Αντώνης Μοσχοβάκης στην «Επιθεώρηση Τέχνης» το 1955, με αφορμή τη «Στέλλα». Οι διανοούμενοι της μεταπολεμικής Αριστεράς επίσης είδαν με μεγάλες επιφυλάξεις την ταινία του Κακογιάννη, ίσως με τις ίδιες επιφυλάξεις που είδαν το ρεμπέτικο, το λαϊκό τραγούδι, ακόμη και τον «Μικρό Ηρωα» του Στέλιου Ανεμοδουρά την ίδια εποχή!
Κι αν η κλασική καχυποψία διαμόρφωνε τη δική της θεωρητική γραμμή σ' ένα φόντο που ο κόσμος ήταν πληγωμένος και αποδεκατισμένος από τον πόλεμο, την Κατοχή και τον Εμφύλιο, υπήρξαν και πιο καθαρά βλέμματα πάνω στην ταινία: «Στον τομέα της ερμηνείας, η Στέλλα είναι μια σχεδόν ολοκληρωτική επιτυχία. Η Μελίνα Μερκούρη εισελαύνει, μπορείς να πεις, στην ελληνική οθόνη, παίζοντας μ' έναν αναντικατάστατο αυθορμητισμό την ατίθαση Στέλλα, δίνοντας ζωντάνια και πειστικότητα στις περισσότερες εκρήξεις της. Στο σύνολο, η Στέλλα είναι από υποκριτική άποψη ο πρώτος χαρακτήρας του ελληνικού κινηματογράφου» γράφει την ίδια εποχή ο Μάριος Πλωρίτης στην εφημερίδα «Ελευθερία».
Η μουσική της επένδυση - διά χειρός Μάνου Χατζιδάκι - είναι ξεχωριστό κεφάλαιο. Ειδικότερα το τραγούδι «Αγάπη που 'γινες», το οποίο ερμηνεύει έξοχα η Μελίνα, θα κάνει το δικό του αυτοτελές ταξίδι στον χρόνο, θα αποσπασθεί από το ενιαίο σώμα του φιλμ και θα γνωρίσει μεγάλη επιτυχία. Οι επανεκτελέσεις του είναι εκατοντάδες. Και παράλληλα η κουβέντα για την πατρότητά του από καιρό σε καιρό αναζωπυρώνεται, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο τον μύθο του.
«Το τραγούδι "Αγάπη που ’γινες δίκοπο μαχαίρι" είναι δικό σου; "Δεν είναι δικό μου. Ο Χατζιδάκις πήρε τη βασική μελωδία από το δικό μου, τον "Τρελό Τσιγγάνο" και το έγραψε". Τα λόγια είναι του Κακογιάννη» αναφέρει ο Βασίλης Τσιτσάνης σε συνέντευξη στον Λευτέρη Παπαδόπουλο που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Δίφωνο» τον Ιανουάριο του 1998.
Και ποιος έγραψε τον «Τρελό Τσιγγάνο», πάνω στον οποίο βασίστηκε το «Αγάπη που ’γινες»; Η Ιωάννα Γεωργακοπούλου ισχυριζόταν ότι ο «Τρελός Τσιγγάνος» ήταν δικός της και τον είχαν πρωτοερμηνεύσει το 1947 η ίδια και ο Στελάκης Περπινιάδης σε στίχους του Χαράλαμπου Βασιλειάδη - και μάλιστα σε δίσκο με συγκεκριμένο αριθμό (HMV 2737) είναι κατοχυρωμένο στο όνομά της.
Ας σημειώσουμε πάντως πως ο Τσιτσάνης δεν ήταν μέλος της ΑΕΠΙ (εισέπραττε τα δικαιώματα μόνος του) και άρα ήταν εύκολο για τον καθένα να δηλώσει πως κάποιο τραγούδι είναι δικό του. Για το τυπικόν του πράγματος, στον κατάλογο της ΑΕΠΙ το τραγούδι είναι σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι - Ιωάννας Γεωργακοπούλου και σε στίχους του Μιχάλη Κακογιάννη. Και η αθάνατη ερμηνεία της Μελίνας έχει μείνει να μας θυμίζει έναν τύπο γυναίκας, ελεύθερης και περήφανης, μακριά από τα στερεότυπα και τις κυρίαρχες γυναικείες εικόνες.
ΠΗΓΕΣ: Δημήτρης Ν. Μανιάτης, «Ένα τραγούδι, μια ιστορία», εκδόσεις «Τα Νέα», ΔΟΛ, Αθήνα 2012 http://ergotelemata.blogspot.gr/2011/08/blog-post.html http://www.rembetiko.gr/forums/showthread.php?t=16314
|
|||
Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 29 Νοέμβριος 2016 22:14 |
Παιδείας μετέχοντες
Εμφανίσεις Περιεχομένου : 5616321