Σε σύνδεση τώρα

Έχουμε 17 επισκέπτες συνδεδεμένους
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ 01-05 & ΛΥΣΕΙΣ
Κριτήρια - Ασκήσεις - ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ - ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ
Συντάχθηκε απο τον/την Κ. ΚΑΡΕΜΦΥΛΛΗΣ   
Παρασκευή, 13 Μάιος 2016 09:43

 

 

 

 

Νεοελληνική γλώσσα Γ’ λυκείου

Επαναληπτικές ασκήσεις σε πέντε παραγράφους (01-05)

στο σύνολο της θεωρίας μαζί με τις απαντήσεις τους

 

 

 

 

 

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 01

 

Στην παράγραφο που ακολουθεί:

α. Να βρεθούν τα δομικά μέρη και ο τρόπος ανάπτυξής της

β. Να βρεθεί ο τρόπος και τα μέσα πειθούς που χρησιμοποιούνται

γ. Να βρεθούν οι τρόποι επίτευξης συνοχής μέσα στην παράγραφο

δ. «εκγυμναστή», «δημοτικότητα», «πανεπιστημίου»: να δικαιολογηθεί η χρήση των εισαγωγικών στις παραπάνω λέξεις

Η αξία ενός «πανεπιστημίου» καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από τη δυσκολία εισόδου των υποψηφίων. Τα πανεπιστήμια Χάρβαρντ και Στάνφορντ, για παράδειγμα, δέχονται μόνον έναν υποψήφιο στους δέκα. Τέτοια ποσοστά προκαλούν την έντονη επιθυμία φοίτησης και εντυπωσιάζουν με την εικόνα αριστείας που μεταδίδουν, αυξάνοντας τη «δημοτικότητά» τους. Μια πραγματική βιομηχανία αναπτύχθηκε, με αυτόν τον τρόπο, στο περιθώριο των πανεπιστημίων, με σκοπό να βοηθήσει τους μελλοντικούς φοιτητές να προετοιμαστούν για τη συνέντευξη εισαγωγής τους στο ίδρυμα της επιλογής τους, η φοίτηση στο οποίο θα κάνει πιο ελκυστικό το βιογραφικό τους. Περίπου το 20% των φοιτητών που γίνονται δεκτοί στα μεγάλα πανεπιστήμια χρειάστηκε να καταφύγει σε προσωπικό «εκγυμναστή», η αμοιβή του οποίου μπορεί να φτάσει τα 30.000 δολάρια (22.102 ευρώ)...

 

 

 

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 02

 

Στην παράγραφο που ακολουθεί:

α. Να βρεθούν τα δομικά μέρη και ο τρόπος ανάπτυξής της

β. Να γίνει η ετυμολόγηση των υπογραμμισμένων λέξεων

Η αντίληψη της επιβίωσης των ισχυρότερων στον πανεπιστημιακό χώρο (εκπαιδευτικός δαρβινισμός) αντιπροσωπεύει μια υποχώρηση της δημοκρατίας των πανεπιστημίων προς όφελος της χρηματιστηριακής λογικής των ακαδημαϊκών μάνατζερ. Η κυκλοφορία του χρήματος απειλεί να αντικαταστήσει την κυκλοφορία των ιδεών. Η λογική του κύρους εισχωρεί όλο και περισσότερο στα κεφάλαια που διαχειρίζονται ή επιστρατεύουν τα πανεπιστήμια και στον χειρισμό της κατάταξης. Έτσι, επιφέρουμε διπλό χτύπημα, καταργώντας έναν από τους τελευταίους χώρους κριτικής προς την καθεστηκυία τάξη και νομιμοποιώντας για πάντα τα όλο και πιο διευρυμένα κοινωνικά χάσματα.

 

 

 

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 03

 

Στην παράγραφο που ακολουθεί:

α. Να βρεθούν τα δομικά της μέρη και ο τρόπος ανάπτυξής της

β. Να γραφεί από ένα αντώνυμο για τις υπογραμμισμένες λέξεις

γ. Εκτός αυτού, Ακόμη και, αλλά, Αντίθετα, επομένως: τι δηλώνουν οι διαρθρωτικές λέξεις;

δ. διαδίκτυο, ψυχαγωγία: να δοθεί ο ορισμός των παραπάνω λέξεων

Τα άτομα που διαθέτουν υψηλά εισοδήματα και καλό μορφωτικό επίπεδο έχουν περισσότερες πιθανότητες πρόσβασης στο Διαδίκτυο. Εκτός αυτού, όμως, αποδεικνύονται και πιο επιδέξια στη χρήση του και, επομένως, περισσότερο ικανά να ανακαλύψουν τις πλέον πρόσφατες ειδήσεις που κυκλοφορούν μέσω του Διαδικτύου, αλλά και τις αντίστοιχες ιστοσελίδες ενημέρωσης και τις διαθέσιμες υπηρεσίες. Ακόμη και στην περίπτωση ίδιας ταχύτητας σύνδεσης στο Διαδίκτυο οι υψηλόμισθοι πτυχιούχοι καταλήγουν ευκολότερα στα είδη πληροφόρησης και ψυχαγωγίας που αναζητούν. Αντίθετα, τα λιγότερο μορφωμένα και χαμηλότερα αμειβόμενα άτομα τείνουν να περιορίζουν την πλοήγησή τους στις εμπορικές ιστοσελίδες και στους δικτυακούς τόπους των μεγάλων Μ.Μ.Ε. Το Διαδίκτυο δεν είναι, επομένως, πανταχού παρόν, όπως θέλουν να το παρουσιάζουν τα αφεντικά των μιντιακών συγκροτημάτων που προσβλέπουν στη μεγαλύτερη συγκέντρωση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των τηλεοπτικών καναλιών και των ραδιοφωνικών σταθμών.

 

 

 

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 04

 

Στην παράγραφο που ακολουθεί:

α. Να βρεθούν τα δομικά της μέρη και ο τρόπος ανάπτυξής της

β. Να βρεθεί οι τρόποι και τα μέσα πειθούς που χρησιμοποιούνται

γ. Να βρεθούν τα επιχειρήματα και να ελεγχθεί η ορθότητά τους

δ. Να αντικατασταθούν οι υπογραμμισμένες λέξεις με άλλες ισοδύναμες

ε. Να βρεθεί από ένα παράδειγμα αναφορικής και ποιητικής λειτουργίας της γλώσσας

στ. Να δικαιολογηθεί η χρήση των εισαγωγικών στην παράγραφο

Εξαιτίας της έλλειψης δημοσιογράφων επιφορτισμένων με την επιβεβαίωση των πληροφοριών, την επιμέλεια άρθρων ή την ενημέρωση ήδη διαμορφωμένων περιεχομένων με νέα στοιχεία, η δικτυακή πληροφόρηση δεν είναι αξιόπιστη. Ο αριθμός ψευδών πληροφοριών που κυκλοφορεί στο ίντερνετ είναι τόσο μεγάλος ώστε οι αναγνώστες έχουν αρχίσει να τις αντιμετωπίζουν γενικά με καχυποψία, εκτός κι αν προέρχονται από κάποιο μέσο ενημέρωσης που κρίνεται αξιόπιστο -σε γενικές γραμμές, δηλαδή, όταν πρόκειται για κάποια καταξιωμένη επιχείρηση τύπου. Ακόμη και ο Νταν Γκίλμορ, του οποίου το βιβλίο «We the Media» («Εμείς, τα μέσα ενημέρωσης») διακηρύττει τις επαναστατικές προοπτικές της «δημοσιογραφίας των πολιτών», παραδέχεται: «Για τους επιτήδειους, τους απατεώνες και τους φαρσέρ κάθε βεληνεκούς, το Διαδίκτυο είναι μάννα εξ ουρανού». Και πιστεύει ότι η καχυποψία που δημιουργούν οι ηλεκτρονικές ψευδο-ειδήσεις παροτρύνει τους χρήστες να αναζητήσουν τις «πραγματικές» ειδήσεις στις ιστοσελίδες των βασικών «επώνυμων» της ενημέρωσης, γεγονός που επαυξάνει την επιρροή των τελευταίων: «Η ροή των μη αξιόπιστων πληροφοριών που βρίσκουμε στο Διαδίκτυο μπορεί να έχει ως παράδοξο αποτέλεσμα την ενίσχυση των μεγάλων μέσων, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα».

 

 

 

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 05

 

Στην παράγραφο που ακολουθεί:

α. Να βρεθούν τα δομικά της μέρη και ο τρόπος ανάπτυξής της

β. Να αντικατασταθούν οι υπογραμμισμένες λέξεις του κειμένου με άλλες ισοδύναμες

γ. Να βρεθούν οι τρόποι με τους οποίους επιτυγχάνεται η συνοχή μέσα στην παράγραφο

δ. «Η παράδοση δεν πρέπει να τοποθετείται υπεράνω της λογικής»: να σχολιαστεί το περιεχόμενο της παραπάνω φράσης, σε 80-100 λέξεις

Ωστόσο, όπως θα φανεί πιο κάτω, η οικογένεια είναι μια πολύτιμη μορφή ανθρώπινης οργάνωσης που, αν δεν υπήρχε, θα έπρεπε να εφευρεθεί. Αυτό συμβαίνει όχι διότι η οικογένεια είναι μια «κεκτημένη» αξία του παρελθόντος. Η παράδοση δεν πρέπει να τοποθετείται υπεράνω της λογικής. Αντίθετα, η ίδια η εκλογίκευση της κοινωνίας απαιτεί τη διατήρηση της οικογένειας διότι μέσα από αυτήν τα άτομα κοινωνικοποιούνται: δημιουργούν αρχές και κανόνες συμβίωσης και κυρίως εμπιστοσύνης που εφαρμόζονται και κυριαρχούν πέρα από τα όρια της οικογένειας. Και η εξασφάλιση συνθηκών αμοιβαίας εμπιστοσύνης δημιουργεί αυτό που πολλοί κοινωνικοί επιστήμονες ονομάζουν κοινωνικό κεφάλαιο, του οποίου έχει ανάγκη πρωτίστως μια ανεπτυγμένη κοινωνία.

 

 

Λύσεις - Απαντήσεις των ασκήσεων

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 20 Νοέμβριος 2016 23:39